Kost vid maratonträning

Precis som vid annan träning är maten A och O för att lyckas med dina mål. Detta gäller såklart även vid maratonlöpning. Vid långdistanslöpning utsätts kroppen för stora påfrestningar och det är viktigt att du får i dig ordentligt med energi. Här kan du läsa mer om kosten som lämpar sig bäst för maratonlöpare.

Ät näringsrik mat

När du tränar mycket är det viktigt att du ser till att få i dig näringsrik mat som ger dig energi för att orka träna. Mat är kroppens bränsle och ger din kropp ordentligt med nyttigheter. Kroppen behöver en varierad kost bestående av kolhydrater, proteiner, fetter, frukt och grönsaker. Alla dessa utgör en viktig del av träningen vid återhämtning och återuppbyggnad av musklerna. Mineraler och vitaminer är mycket nödvändiga för ett starkt immunförsvar. På Livsmedelsverket hemsida kan du läsa mer om kostrekommendationer vid träning och i övrigt. Tumregeln är att se till att du får i dig allt du behöver och utesluter sådant som inte tillför kroppen något, exempelvis läsk, sötsaker och skräpmat.

Ät ordentligt, men frossa inte

Vissa går upp i vikt när de börjar träna inför ett maraton. Anledningen är att många gör misstaget att frossa i mat eftersom de börjat löpträna. Det är sant att löpträning är bra för fettförbränningen, men det innebär dock inte att det är fritt fram att frossa i onyttigheter. Om du får i dig mer kalorier än du gör av med kommer du att gå upp i vikt trots att du tränar mycket. I de allra flesta fall handlar det om personer som frossar i kaloririk mat eller onyttigheter.

Ät inte för lite

Ett annat problem för många som löptränar är att de äter för lite. När träningsmängden ökar gör du av med mer kalorier och behöver således äta mer. Vid ett kaloriunderskott riskerar du att bli trött och uthålligheten minskar. Även musklerna kan förtvina vid långvarigt underskott.