Mat & dryck på maratondagen

På den stora dagen är det viktigt att du ser till att äta och dricka ordentligt. Frukosten och vätskan kan vara den avgörande faktorn till att du orkar kämpa dig i mål de sista kilometrarna. Lämna inte kosten åt slumpen, utan planera i detalj vad du ska äta innan och när du ska äta det.

Frukosten är avgörande

Frukosten samma dag som loppet är otroligt viktig. Fel frukost kan förstöra ditt lopp och göra så att du inte orkar ta dig i mål. Vad som anses vara rätt att äta på morgonen är individuellt, men den bör bestå av livsmedel som du är van vid att äta. Undvik att experimentera med nya rätter samma dag som loppet. Du vill inte ha en orolig mage när du ska springa så långt. Ät därför din vanliga frukost, men en större portion. Se till att du får i dig en rejäl frukost cirka tre timmar innan start. Då har kroppen tid att smälta maten. Precis innan start kan du äta en banan för extra energi.

Dryck

De flesta maratonlopp serverar vatten och sportdryck. Vissa personer får orolig mage av sportdrycken och därför bör du se till att testa den senast någon vecka innan loppet. Om du är osäker är det bättre att avstå och hålla sig till vatten.

Drick ordentligt innan loppet, men undvik att dricka för mycket. Drick lite och ofta så att kroppen hinner ta upp vätskan. Att dricka stora mängder precis innan start är en dålig idé eftersom det kommer att resultera i att din kropp inte kan behålla vätskan samt att du måste besöka toaletten strax efter start.